För en liten, nischad, redaktion kan det vara tidsödande att kontakta myndigheter för att få tag i nyhetsstoff. Vårdfokus vände sig istället till Nyhetsbyrån Siren. Och kan nu fokusera på att skriva fler artiklar.
Magasinet Vårdfokus är vårdförbundets medlemstidning. Både i pappersform och på webben jobbar redaktionen dagligen med att uppdatera sina medlemmar om händelser i Vårdsverige. Vårdfokus består av en liten redaktion med knappa resurser – och valde därför att ta hjälp av Nyhetsbyrån Sirens tjänster. Viktigast för tidningen är Sirens dagliga bevakningen av Inspektionen för vård och omsorg (Ivo).
– Vi har jättestor nytta av Siren. Ärenden från Ivo är en viktig nyhetskälla för oss, som Siren bevakar förtjänstfullt, säger Helena Mirsch, webbredaktör på Vårdfokus.
Helena Mirsch berättar att nyhetsbyråns effektiva rubriker och korta artiklar gör att de snabbt kan ta beslut om det är någon nyhet de vill arbeta vidare med. Det Helena framförallt lyfter fram är att redaktionen med Sirens hjälp kan fokusera på att skriva fler artiklar, i stället för att kontakta myndigheter för att få tag i material.
– Det är jättebra för oss som liten redaktion. Det skulle vara otroligt tidsödande om vi skulle behöva begära ut handlingar själva, ett jobb vi dagligen inte skulle mäkta med, säger Helena Mirsch, och fortsätter:
– Vi vet att många av de artiklar vi publicerar, där vi fått grundmaterialet från Siren, blir lästa. Framförallt utredda fall av lex Maria och lex Sarah-anmälningar.
Helena Mirsch har redan tidigare i yrkeslivet en bra erfarenhet av att jobba med Sirens nyhetstjänster.
– Det är det en perfekt tjänst, vi är jättenöjda.